Team work concept, Hands hold puzzles with clear blue sky and sun light background

O Modelu Biznesowym słów kilka…

Pomysł na firmę to jedno, a prowadzenie jej to drugie. Ale pomiędzy nimi jest jeszcze koncepcja biznesu, która pokazuje mechanizm pojawiania się pieniędzy w firmie, czyli to na czym zarabiamy oraz w jaki sposób.

O ile zakładając firmę część z nas jeszcze o tym pamięta i układa (niestety najczęściej tylko w głowie) zręby koncepcji, o tyle po roku, dwóch prowadzenia biznesu, koncepcja jest już zapomniana i co więcej nieaktualna. Tyle, że bez niej nie widać skąd się biorą pieniądze w firmie, a to oznacza, że nie da się na rynku działać w sposób efektywny.

Dlatego według mnie warto rozpisywać sobie przynajmniej raz na rok Model Biznesowy, według którego funkcjonuje lub też ma funkcjonować firma.

Pojęcie Modelu Biznesowego pojawiło się w naszym kraju już jakiś czas temu. Przedsiębiorcy odkrywają, że stanowi on niezwykle użyteczne narzędzie nie tylko do rozpisywania koncepcji nowych projektów biznesowych, ale i do planowania dalszego rozwoju swoich firm. Tym bardziej, że aby móc zaplanować dalszy rozwój biznesu, warto najpierw zorientować się, jakim modelem firmy posługuję się dziś, czytaj – według jakich zasad firma dziś funkcjonuje.

A jak wygląda szablon Modelu Biznesowego i z jakich elementów się składa?

Warto wiedzieć, że niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa, czy branży w jakiej działa firma, model biznesowy zawsze składa się z dziewięciu elementów. A te elementy dokładnie opisują cztery podstawowe obszary funkcjonowanie firmy, czyli:

– ofertę,

– klientów,

– infrastrukturę potrzebną przedsiębiorstwu

– oraz finanse firmy.

Osterwalder i Pigneur – autorzy książki o modelu biznesowym, definiują model jako opis założeń, które stoją za sposobem, w jaki firma (lub też szerzej organizacja) tworzy wartość oraz zapewnia i czerpie zyski z tej wartości.

Osterwalder i Pigneur wyróżnili 9 elementów, które tworzą model biznesowy. Są to: segmenty klientów, propozycja wartości, kanały dotarcia do segmentów klienta, relacje z klientami, strumienie przychodów, kluczowe zasoby, kluczowe działania, kluczowi partnerzy oraz struktura kosztów (A.Osterwalder, Y. Pigneur, 2012).

Po rozpisaniu tych dziewięciu elementów zyskujesz jasność, na czym firma zarabia, kto jest odbiorcą usług, produktów, jak docierasz do swojego klienta, czego potrzebujesz, by firma funkcjonowała, gdzie ukrywają się koszty i kto może z Tobą współpracować, by osiągać efekt synergii. To co jest jednak według mnie najważniejsze to fakt, że budując model biznesowy, uruchamiamy myślenie systemowe i procesowe. Zaczynamy zwracać uwagę na to, jak te elementy są ze sobą powiązane, jak zmiana jednego wpływa na cały system, jakim jest firma.

Jeśli chcesz dokładniej poczytać o poszczególnych elementach modelu biznesowego wejdź na ten link (to pierwszy rozdział książki o modelach biznesowych dostępny legalnie i bezpłatnie w Internecie).
http://pdf.helion.pl/twmobi/twmobi.pdf

A jeśli chcesz dowiedzieć się, jak te elementy zależą od siebie i zyskać podstawy przełożenia ich na twoją firmą lub twój projekt biznesowy, zapraszamy na webinar ” Od chaosu do procesu – czyli zbuduj Model Biznesowy i sprawdź skąd w firmie biorą się pieniądze” – 15 września, godzina 21:00. Rejestracja: http://firmajestkobieta.pl/rejestracja/