stevejobs400x300

Geniusz biznesu: mapa potencjału

“Geniusz musi sam sięgać w przyszłość – inni podążą za nim dopiero później”

Peter Fisk

W poprzednim artykule “Geniusz biznesu” pisaliśmy, jakie cechy umysłu i charakteru najczęściej mają ludzie uznawani za genialnych, ludzie, którzy przyczynili się do rozwoju naszej wiedzy o świecie, rozwinęli cywilizację, naukę, sztukę czy wreszcie zmienili nasz pogląd na to, czym jest biznes…

Przyjrzyjmy się bliżej tym cechom, potem oceńmy samych siebie, a następnie zobaczmy, co możemy zrobić, żeby rozwijać te cechy, czyli – jeżeli podoba się wam takie określenie – “uwolnić swój potencjał”.

Przypomnijmy grafikę z poprzedniego artykułu zestawiająca cechy, o które nam chodzi:

cechy-geniuszu

ORYGINALNOŚĆ

Geniusz ma otwarty umysł ignorujący konwencje, dostrzegający nowe perspektywy. Wiele świetnych pomysłów jest odrzucanych tylko dlatego, że nie wpisują się w tradycyjne myślenie i są uważane za niepraktyczne.

ŚWIADOMOŚĆ

Geniusz ma wyjątkowo wysoki stan świadomości – więcej widzi i szuka prawidłowości jak policjant z wydziału śledczego poszlak. Aleksander Fleming znalazł pleśń na odkrytych kulturach bakteryjnych, podobnie jak wielu innych lekarzy przed nim. Ale on jej nie wyrzucił, tylko zastanowił się nad przyczyną jej powstania i ta ciekawość dała nam penicylinę.

ANALITYCZNY UMYSŁ

Geniusz rozwiązuje problem lub realizuje pomysł stopniowo w zdyscyplinowany sposób, a jednocześnie kreatywnie. Osiąga postęp drogą skoków myślowych, ale wykorzystując zasady logiki.

KREATYWNOŚĆ

Geniusz jest otwarty na każdą możliwość, dąży do rozwiązania problemu, najpierw wysuwając hipotezę i dokonując skoku myślowego, a dopiero później sprawdzając, czy założenie było prawdziwe. Einstein często przyjmował założenia hipotetyczne, aby uwolnić się od ograniczeń i stworzyć tezę, którą potem udowadniał lub odrzucał. Oparcie się na samej logice prowadzi do myślenia uzależnionego od punktu wyjścia. Myślenie kreatywne to zadawanie pytania: “Co by było gdyby?”. To przeciwieństwo szukania bezpieczeństwa w tym, co bliskie i znane.

DUALNOŚĆ

Geniusz potrafi myśleć równolegle, tolerować pozorne niejasności, godzić przeciwieństwa i łączyć dotychczas niepołączone. Nowe rozwiązania są często sprzeczne, albo wewnętrznie, albo z obowiązującymi konwencjami. Scott Fitzgerald powiedział, że najważniejszą cechą wybitnego umysłu jest “umiejętność wyznawania w tym samym czasie dwóch przeciwnych poglądów.”

PŁODNOŚĆ

Geniusz poszukuje wielu rozwiązań, a nie tylko jednego i rozwija każde z nich lub je odrzuca, bezustannie dążąc do doskonałości.

PRAGMATYZM

Geniusz zdaje sobie sprawę z tego,  że pomysły i rozwiązania przynoszą mały pożytek, jeśli abstrahują od rzeczywistości, że teoria lub koncepcja musi mieć zastosowanie w życiu. Prawdziwym geniuszem jest ten, kto potrafi swój pomysł wdrożyć. Edison był właścicielem 1093 patentów, co do dzisiaj stanowi niepobity rekord.

WIZUALNOŚĆ

Geniusz potrafi jasno wyrazić swoje pomysły, często w formie wykresów i zestawień umożliwiających zrozumienie złożoności problemów. Jest to metoda dotarcia do wyobraźni ludzi o wiele skuteczniejsza niż przez słowa i liczby. Obrazy pozwalają na szybsze ustalenie powiązań, a koncepcje jest łatwiej zademonstrować.

WIARA W SIEBIE

Geniusz powinien mieć wewnętrzną siłę, wiarę i zdolność trwania przy swoich poglądach, nawet gdy są one kwestionowane przez konwencje lub otoczenie. Bez takiej siły bezkompromisowość byłaby niemożliwa.

 

Oceń swój potencjał

Nie będziemy przeprowadzać długich i kosztownych testów badających stopień naszego geniuszu, ponieważ już samo uświadomienie sobie, jaki sposób myślenia i działania może przynieść nadzwyczajne rezultaty będzie pomocne. Dlatego spróbujmy po prostu dokonać samooceny. Zestaw cech możemy przedstawić w postaci  wykresu, który nazwiemy mapą potencjału.

Jak to zrobić?

  1. Przyglądając się opisowi cech geniuszu zastanów się, w jaki sposób myślisz.
  2. Określ stopień w skali od 0 do 4, w jakim dana cecha jest u Ciebie rozwinięta. Szukaj przykładów ze swojego życia, kiedy właśnie te cechy przejawiały się u Ciebie.
  3. Zrób wykres według poniższego wzoru.
  4. Zobaczysz swoje najmocniejsze strony i takie, które wymagają jeszcze rozwinięcia.

geniusz-mapa

Kiedy stopniowo dostrzegamy możliwości i korzyści myślenia innego niż dotychczasowe, akceptujemy je, a na koniec angażujemy się w nie.

Jeśli macie ochotę wzmacniać swoje cechy geniuszu to poniżej znajdziecie dodatkowo krótkie ćwiczenia, które pomagają m.in. i nam przedsiębiorcom pobudzić w sobie takie cechy jak kreatywność, oryginalność czy dualizm.

Będziemy też w kolejnych Softwayletterach podsyłać Wam różne ćwiczenia, które pomagają nam przedsiębiorcom w rozwoju tych cech czy mocnych stron, których budowanie jest niezwykle ważne dla naszego biznesu i mamy nadzieję, że przypadną Wam do gustu!

ĆWICZENIA

  1. Wypisz jak najwięcej słów zakończonych literą -k:
  2. Wypisz jak najwięcej słów z końcówka -at:
  3. Wymyśl jak najwięcej trzywyrazowych zdań skierowanych do pracownika. Słowa rozpoczynają się od podanych liter:

P……….. w…….. z…….

Z……….. r……… n……. .

  1. Napisz jak najwięcej skutków, gdyby nagle ludzie stracili umiejętność czytania i pisania:
  2. Znajdź jak najwięcej reguł, by w jakiś sposób pogrupować trzy z czterech podanych wyrazów:

kieliszek, długopis, szklanka, żarówka

ołówek, pędzel kartka, mazak

globus, jabłko, taboret, piłka

  1. Znajdź kilka sposobów na pogrupowanie podanych liter:

A, H, V, T, C, M, O

  1. Wyobraź sobie, że jesteś dyrektorem przedsiębiorstwa mającego 600 pracowników. Co byś zrobił, gdyby wszyscy pracownicy musieli przyjeżdżać do pracy na rowerach?

Źródło: Peter Fisk „Geniusz biznesu”

Zapisz się na Softway letter